Aprilie 1, 2021

Dream Team Racer - Cum a luat nastere

De Kenneth Olausson

Fanii curselor cu fler tehnic rareori pierd sansa de a tuna motocicletele de competitie. Cand motorul de vis al Husqvarna de 175cc a fost lansat in 1953, inginerul Birger Berggren si-a propus sa construiasca o varianta replica de curse TT alimentata de o unitate 250cc. Iata povestea unica a unui rar motor in 4 timpi.

La prezentarea modelului 281, acesta era alimentat de un motor in 2 timpi 175cc, oferind 7.5 cai putere la 5000 rpm. Aceasta motocicleta a reprezentat o noua era pentru Husqvarna, prin vanzarea de motociclete de strada la scara larga. Dupa razboi, exista o mare cerere de mijloace de transport eficiente, insa majoritatea oamenilor nu isi puteau inca permite o masina. Se bazau pe vehicule cu doua roti economice, asa ca piata multi-nationala pentru noua motocicleta era imensa.

 

 

 

 

 

 

La momentul introducerii motocicletei, inginerul Birger Berggren din Charlottenberg, provincia Värmland era foarte iscusit. Pilotase cu cativa ani mai devreme o Husqvarna 500cc. Editia V-twin 1935 a venit cu un set de parti. Cu un inventar de parti pentru 350cc si 500cc, Berggren a avut de ales inainte de tuning. A inceput mai exact in 1951 cand a primit invitatia de a concura la cursele Isle of Man 1952. British Auto-Cycle Union i-a oferit 50 de lire sterline si inregistrarea gratuita pentru a participa la cursa 250cc, pe un vehicul suedez. Unionverken a dat faliment pana la finalul lui 1951 si startul lui Berggren la Isle of Man parea imposibil.

Totusi, suedezul intreprinzator nu si-a pierdut speranta. A apelat la inginerul Husqvarna, Carl Heimdahl pentru sfaturi si au avut o noua idee, de a transforma motorul in 4 timpi cu 2 cilindri intr-o sursa de putere mai mica. Ca privat, Birger Berggren a avut planuri serioase de a reconstrui un motor si de a folosi jumatate de la motorul 500cc V-twin. Intentiona sa produca un motor 4 timpi 1 cilindru 250cc utilizand cilindrul fata si o parte ramasa din 1935. Insa la acel moment nu erau competitii la clasa 250cc in Suedia, asa ca Berggren a construit un motor 175cc. A utilizat un cilindru de la un motor Husky 350cc si capetele de cilindri cand a transformat motocicleta sa de vis pentru curse. Cum cilindrul frontal avea caracteristici mai bune de racire, cilindrul spate a fost lasat deoparte. Rezultatul a fost un motor 4 timpi 175cc Husqvarna pentru prima data realizat in aceasta forma. Fabrica a vazut beneficiile de a-i face publicitate acestui model, versiunea lor de Dream Machine. Motocicleta a fost echipata cu anvelope Union si jante din aluminiu. 

 

 

Birger Berggren castigase in clasa 350cc la competitia Hedemora in 1950. Acum, trei ani mai tarziu, era timpul sa reaprinda atmosfera de curse pe acest circuit exceptional. Birger a fost membru al clubului SMK Eda din Charlottenberg si a primit numarul 45 pentru 175cc.

In ziarul saptamanal „Racing” cu numarul 29 din 1953, se pot citi urmatoarele: „TT-ul suedez in Hedemora a fost organizat pe doua zile pe 11 si 12 iulie. Taxa de inscriere pentru cursele de sambata a fost de cinci coroane suedeze pentru ca au fost doar trei curse pentru clasele pana la 350cc, iar restul competitiilor au avut loc duminica. Birger Berggren a fost unul dintre cei doisprezece concurenti la clasa 175cc, a facut 10 ture pe o distanta totala de 72.6 km. A demarat cu sperante mari, insa a trebuit sa se retraga cand motorul a cedat din cauza problemelor cu magnetoul. Sapte rideri au ajuns la linia de sosire. Doar primii trei piloti au reusit sa completeze circuitul de 10 ori. Un tanar pe nume Hans Hallman a terminat al cincilea in clasa pe vehiculul sau rapid NV”. Da, era fratele mai mare al lui Torsten Hallman, cel care a castigat mai tarziu patru titluri mondiale pentru Husqvarna la disciplina motocross.

In total, 125000 de spectatori au luat parte la eveniment. In raportul de 14 pagini al Hedemora, s-a notat ca un anume Birgen Berggren a inceput cursa pe un motor construit acasa. Era un model albastru 175cc Husqvarna echipat cu cea mai buna tehnologie a vremii, inclusiv cu mecanism SRM la nivelul valvelor. Cutia de viteze era facuta de marca gerana NSU in timp ce partile pentru cele patru viteze au fost ideea lui Berggren. Greutatea totala a lui „Dream Machine” era de 85 kg. In 1954, cursele au fost updatate, numindu-se Marele Premiu al Suediei si in 1958 evenimentul a capatat chiar statut de campionat mondial.

 

 

 

In ziarul saptamanal „Racing” cu numarul 29 din 1953, se pot citi urmatoarele: „TT-ul suedez in Hedemora a fost organizat pe doua zile pe 11 si 12 iulie. Taxa de inscriere pentru cursele de sambata a fost de cinci coroane suedeze pentru ca au fost doar trei curse pentru clasele pana la 350cc, iar restul competitiilor au avut loc duminica. Birger Berggren a fost unul dintre cei doisprezece concurenti la clasa 175cc, a facut 10 ture pe o distanta totala de 72.6 km. A demarat cu sperante mari, insa a trebuit sa se retraga cand motorul a cedat din cauza problemelor cu magnetoul. Sapte rideri au ajuns la linia de sosire. Doar primii trei piloti au reusit sa completeze circuitul de 10 ori. Un tanar pe nume Hans Hallman a terminat al cincilea in clasa pe vehiculul sau rapid NV”. Da, era fratele mai mare al lui Torsten Hallman, cel care a castigat mai tarziu patru titluri mondiale pentru Husqvarna la disciplina motocross.

In total, 125000 de spectatori au luat parte la eveniment. In raportul de 14 pagini al Hedemora, s-a notat ca un anume Birgen Berggren a inceput cursa pe un motor construit acasa. Era un model albastru 175cc Husqvarna echipat cu cea mai buna tehnologie a vremii, inclusiv cu mecanism SRM la nivelul valvelor. Cutia de viteze era facuta de marca gerana NSU in timp ce partile pentru cele patru viteze au fost ideea lui Berggren. Greutatea totala a lui „Dream Machine” era de 85 kg. In 1954, cursele au fost updatate, numindu-se Marele Premiu al Suediei si in 1958 evenimentul a capatat chiar statut de campionat mondial.

In primavara lui 1956, Birger Berggren a imprumutat un motor 125cc de la Folke Mannerstedt, care parasise compania Husqvarna, lucrand la momentul respectiv pe postul de consultant. Era un motor TFA experimental, 4 timpi V-twin, cu un sistem special. Sursa de putere a fost urcata pe cadrul modelului Dream Machine, rezultand un model 125cc de curse de strada pentru riderul entuziast. Fiul sau, Carl-Ivar Berggren isi aminteste: „Tatal meu lucra serile tarziu pentru a-si finaliza motocicleta. Apoi a mers pe circuitul „Gellerasen” pentru cursa inaugurala in clasa 125cc. Din pacate, au fost probleme cu uleiul chiar de la debut, ceea ce l-a facut pe tatal meu sa fie foarte dezamagit. Motorul a fost trimis inapoi la Mannerstedt”.

Cativa ani mai tarziu, vehiculul s-a transformat intr-un model de curse 250cc si Berggren a decis sa puna un motor in 4 timpi Husqvarna pe cadrul deja cunoscut. Se crede ca arborele cu came a fost din nou modificat pentru a se potrivi modelului 250cc. Unitatea de putere a fost combinata cu un carburator Amal 15 TT 34 RR de 1 inch. Potrivit surselor, motorul 250cc producea acum 28 cai putere si era capabil sa atinga 170km/h.

Birger Berggren nu a concurat niciodata intr-o cursa cu motocicleta finala, insa a vandut Dream Machine unui om pe nume Rune Nylander. A schimabt rezervorul si saua. Rune Nylander a pilotat motocicleta Husqvarna de cateva ori intre 1959 si 1961. Pana la sfarsitul anilor 1970, Birger a cumparat inapoi indragitul model, restaurandu-l la forma sa initiala. Dupa ce a murit, fiul sau Carl-Ivar a devenit detinatorul. El a participat la jubileul de 100 de ani Husqvarna si, de asemenea, la evenimentele Hemedora inainte de a vinde motocicleta, care este acum piesa de muzeu. In 1953 era, probabil, cea mai rapida Dream Machine a lumii.