Aprilie 3, 2021

Gunnar Kalén, omul tacut cu talent si viteza imense

De Kenneth Olausson

Suedezul Gunnar Kalén a fost contractat de Husqvarna in 1930. Omul tacut din Bettna, Suedia a fost aproape de neinvins. Povestea sa de succes a durat pentru cinci ani inainte de tragedia din 1934. Kalén a fost un sportiv stralucitor, rapid atat pe gheata, cat si pe circuit - premiile și recordurile sale au fost imbatabile în momentul de apogeu al carierei sale. 

Cerul noptii pe 4 decembrie, 1927 era clar, doar cateva straluciri ale zapezii in aerul inghetat. Pe calendar data era marcata cu rosu, ceea ce inseamna ca era duminica. O noua zi pe circuit pentru pentru Gunnar Kalén pe un lac in apropiere de Hedemora, un orasel din districtul Dalarna. Cu o zi inainte, Gunnar a condus spre nord din cel mai sudic oras, Malmö, pe o distanta in jur de 850 kilometri, pentru a lua startul in acea zi racoroasa.

La bordul unei motociclete 500cc Saroléa, Gunnar avea sa concureze impotriva unui binecunoscut rider care pilota un model mare Husqvarna 750cc in 2 timpi. Acesta a tasnit iute de la start, insa in curand Kalén avea sa il ajunga pe rivalul sau mai rapid.

Nu a avut nicio sansa impotriva motocicletei mai puternice, pana la viraje. Oamenii auzisera despre pilotii australieni care se intreceau pe circuitele de dirt, insa nimeni nu mai vazuse pana atunci un rider care sa faca acest trick pe gheata. Kalén s-a apropiat la acceleratie maxima si pur si simplu a lasat piciorul jos pentru a echilibra manevra in curba. Oponentii sai nu au mai reusit sa il intreaca. Kalén a castigat cursa intr-un mare stil!

 

 

Gunnar Kalén s-a nascut pe 17 septembrie 1901 si a participat la prima cursa pe 10 august 1923. El a pilotat un Reading Standard si la debutul sau a ajuns al treilea la linia de finis. Suedezul nascut in Bettna era un barbat incantator si muscular care nu vorbea niciodata fara a avea ceva important de spus. Era pe atat de tacut in padoc pe cat era de relaxat in timpul curselor.  Kalén era un rider talentat care adesea oferea sfaturi bune tinerilor promitatori pentru a-i ajuta sa se dezvolte si sa capete viteza. 

“Gunnar a fost sportivul ideal,” a spus angajatorul Axel Löfström despre riderul sau de uzina in timpul anilor 1927-30. Unele din cele mai mari succese ale lui Kalén au fost cele cinci victorii in clasicul concurs Novemberkasan intre 1926-30. A sasea sa victorie a urmat in 1933 cand Gunnar a pilotat motocicleta sa de uzina Husqvarna. La start au fost 13 participanti, din care 11 s-au retras, fie din cauza unor probleme la vehicul, fie din cauza oboselii. 

 

 

In 1929 Gunnar Kalén a castigat majoritatea curselor din intreaga tara. Privind in urma la sezonul sau triumfator, Gunnar a avut 19 victorii si acasa a iesit pe locul doi de 10 ori. Toate realizarile sale au fost alaturi de vehiculul belgian Saroléa.  Pana in 1930. Husqvarna a remarcat acest rider talentat si i-a oferit lui Kalén un contract de fabrica, pe care el l-a acceptat. Aptitudinile sale s-au conectat perfect cu vasta experienta a managerului de echipa, Folke Mannerstedt, care a ajutat la dezvoltarea de vehicule competitive de calitate premium.

La inceputul lui 1931, Super Suedezul a reusit un record uluitor pe gheata in Norvegia. Evenimentul a avut loc pe Lacul Gjer in sudul orasului Oslo unde Kalén a concurat atat solo, cat si in calitate de coechipier. La clasa solo, el a invins vechiul record pe gheata obtinand 142.5 km/h la bordul modelului sau 1,140cc Husqvarna. Cand a reusit 116 km/h, oamenii au inceput sa se intrebe daca cronometrul functiona bine.

“Cred ca este posibil sa atingi 150 km/h cu sidecar-ul meu,” a comentat Kalén dupa succesul uimitor.

Aceasta declaratie s-a transformat in realitate mai tarziu in acel an cand Kalén a reusit un record cu un sidecar care a fost imbatabil vreme de 20 de ani, inainte de a fi depasit.

 

 

Marele Premiu Saxtorp al Suediei s-a tinut pentru a treia oara in 1932, cand Kalén si-a inceput cariera victorioasa pe acest circuit renumit in lume. Husqvarna a dezvoltat doua noi vehicule 500cc, care au fost puse in mainile lui Kalén si a unui nou rider de 24 de ani, Ragnar Sunnqvist. Dupa trei ore jumatate de curse, Sunnqvist l-a invins pe Kalén la o diferenta de sase minute. Husqvarna a avut parte de o victorie dubla.

In urmatorul an, Saxtorp a fost modificat si a capatat statutul de Mare Premiu European.  Oamenii veneau din toate colturile continentului sa vada competitia. Se intreceau 57 de rideri din 10 tari si s-a estimat ca publicul ajungea pana la 150,000 de spectatori. 

Husqvarna isi facuse temele dezvoltand cele doua motociclete. Cu ochiul liber, se putea vedea doar ca rezervoarele au fost optimizate si aveau acum o capacitate de 25 litri fiecare. In orice caz, munca „la interior” a fost realizata de Mannerstedt & Co.

A devenit Gunnar Kalén un om bogat in timpul anilor petrecuti la Husqvarna? “Nu,” spune Folke Mannerstedt. “Gunnar Kalén a avut un salariu normal ca angajat de uzina, insa a avut parte de un oarecare profit de pe urma premiilor in bani pe care le primea la fiecare eveniment mare.”

1934 a fost anul cel maire pentru Husqvarna. Din pacate, nu au fost victoriosi. Sezonul a inceput cu un accident in port cand vehiculele au fost incarcate pe o nava spre Insula Man. Toate Huski-urile au suferit daune serioase si au trebuit sa fie aduse inapoi pentru reparatii. In cele din urma, Kalén a concurat, insa nu a avut parte de succes intrucat a trebuit sa opreasca de numeroase ori pe insula invaluita in ceata. In final, s-a retras din competitie. 

Lucrurile nu s-au imbunatatit la urmatorul GP in Holland. Kalén a avut o scurgere la motocicleta si a indoit rau furcile, ceea ce l-a fortat sa se retraga din nou din concurs.

 

 

A treia cursa s-a tinut pe faimosul circuit Hohenstein-Ernstthal din Germany. Circuitul avea o lungime de 8.7 kilometri, serpuind in mijlocul unui peisaj minunat. In orice caz, imprejurimile erau alcatuite din copaci inalti si alte obstacole. In timpul primei sesiuni de practica, un rider german si-a pierdut viata cand a iesit de pe trase, lovind un copac. 

Dupa mai multe sesiuni de antrenamente, circuitul a fostt din nou criticat de rideri si de manageri. Josef Klein, unul dintre cei mai bun piloti din Germania, a murit tot din cauza coliziunii intr-un copac in timp ce conationalul sau, Bauhofer, a suferit o accidentare severa la pate dupa o prabusire. Ragnar Sunnqvist a fost si el lovit si a iesit de pe traseu, suferind contuzii si durere la incheieturi. “Cred ca vechile cadre ar fi fost mai potrivite pentru acest circuit,” a remarcat Kalén, proband noul cadru mai scurt de uzina care era mai puin stabil fata de cele anterioare folosite inainte. 

Putin dupa ora unu, a fost fluturat steagul nazist si toti s-au indreptat spre iesirea din Chemnitz. Kalén era al treilea si Sunnqvist conducea urmat de un rider britanic. “Dupa putin timp, cei doi au trecut ca o furtuna pe langa mine si mi-am zis ca asta nu poate fi bine” a spus Sunnqvist dupa cursa. Intr-o groapa la Badkobe, Kalén a pierdut aderenta si a iesit de pe traseu direct in padure unde si-a intalnit destinul.

“Totul s-a petrecut atat de rapid,” a spus Sunnqvist, “a fost dificil de stabilit ce s-a intamplat cu adevarat.” Kalén a murit cand a fost lovit in cap. A murit imediat. “Dupa ce am trecut de zona prabusirii la urmatorul tur, Gunnar inca zacea in acelasi loc si am realizat ca ceva ingrozitor se intamplase,” a spus Sunnqvist cu ochi tristi. Dupa 25 de ture, Sunnqvist a fost directionat pentru a se face plinul rezervorului.

“Puteam vedea dupa fetele triste din padoc ca Gunnar Kalén nu mai era printre noi.”

1 iulie 1934 a devenit o zi trista si Suedia a pierdut unul dintre cei mai de succes rideri. Kalén a murit cu un zambet pe fata. Tuturor le-au lipsit manierele sale calme si fermitatea cu care saluta. Gunnar Kalén a castigat majoritatea curselor in care a concurat pe parcursul unei cariere stralucite care a durat 11 ani.